Napier, Havelock North, Tolaga Bay, Aongatete, Te Puru

7 januari 2018 - Te Puru, Nieuw-Zeeland

De eerste nacht op de laatste bestemming van onze roadtrip...maar ik zal jullie nog verslag doen van de andere dagen en plaatsen die de revue zijn gepasseerd.

Toen we woensdagmiddag in Havelock North aankwamen was de lucht nog niet zo blauw, maar dat hield ons niet tegen. Eerst ons geïnstalleerd in het appartement. Vervolgens op zoek gegaan naar een strand....maar ja, we konden niet zomaar langs alle Winery's rijden! Toen As het bord zag van van Beach house winery wilde ze even stoppen om een fles te kopen omdat ze deze wijn kende....maar dat gaat niet zonder te proeven natuurlijk😃! Een leuke oude schuur in Mexicaanse stijl, daar kon je de wijntjes proeven....eerst 3 verschillende witte wijnen, erna 3 rode wijnen en tot slot een dessertwijn....hik, hik...natuurlijk was de één lekkerder dan de ander, maar we spugen zeker niks uit😜. As lekker flesje voor Jan en voor ons gekocht. De meisjes waren in de auto gebleven en vonden het inderdaad wel erg lang duren....gelukkig kennen ze ons al goed!

Op weg naar het strand....oh nee, stop, deze winery konden we ook niet zomaar voorbij rijden, daar wilde As ook een flesje van kopen...en jullie raden het al...ook dit kon weer niet zonder te proeven. We waren bij Clearview Estate Winery beland en hier ook weer 3 heerlijke wijntjes🍷 geproefd. Tsja, dan ook hier nog maar een paar flesjes kopen. Uiteindelijk toch bij een beach uitgekomen, genaamd Kidnappers Bay. Helaas geen strand om te zwemmen maar wel heeeeel erg mooi. Nog een drankje gedaan onder de bomen en terug gereden naar ons appartement. Het geluk was dat en het zonnetje zich liet zien en er een zwembad🏊 aanwezig was. Heerlijk met ons vijf vrouwen richting zwembad gegaan...al hadden we van te voren wel Isabeau gestuurd om een bommetje💣 te maken...zodat we het zwembad voor ons allen hadden...en dat was gelukt😅
Lekker gezwommen en erna geborreld met natuurlijk één van de gekochte wijntjes en een kaasje erbij!

Waar zouden we gaan eten....Peggy had niet voor niks de Capitool reisgids Nieuw-Zeeland gekregen bij haar afscheid bij Landal de Cauberg(dankjewel nog lieve collega's😘)...hieron stond Deliciosa Spaanse Tapas and Wine Bar...en deze stond er inderdaad niet voor niks in...toppie eten en natuurlijk...item van de dag...overheerlijke wijn!

Het spreekt voor zich dat we een goede nachtrust hadden die nacht😴. Na een lekker zelf gemaakt ontbijtje onze auto weer bepakt en bezakt en op weg gegaan naar onze volgende bestemming...Tolaga Bay.

Het zou een lange trip worden dus onderweg diverse stops gemaakt. Zo ook in Napier, wat en leuke plaats. Onze weg vervolgd via de Pacific Highway...helaas bleef het deze dag regenen. Met dit regenachtig weer kwamen we aan in Tolaga Bay waar we het motel bereikte dat precies bij het weer aansloot, alsof we in een film belande. In het Tolaga Bay Inn waande je je in een soort oud westernachtige saloonsfeer🐎....een houten gebouw dat kraakte van alle kanten maar een geweldig gezellige bar had. De rest van de dag doorgebracht in het cafeetje met goede gesprekken, vier op een rij spelen en een hapje🍝 en drankje....niet te vergeten! De jonge dames zochten hun bed op maar wij, de wat oudere dames van ons gezelschap, hadden nog wel zin in een biertje, dus nog naar de bar. Veel vrijgezelle mannen...dus onze komst bleef niet onopgemerkt....en nu niet denken dat we er geweldig uitzagen...nee, we waren 3 personen van de totaal 10 mensen...en de enige niet-inwoners. Nou je kunt wel denken wat dat voor opschudding heeft opgeleverd. We hebben onze danskunsten kunnen vertonen...en we werden volledig opgenomen door de Tolaga Bayers. Eén persoon in het bijzonder te noemen, Betsy, die tevens de schoonmaakster van het hotel was...zoals ze zelf zei...Betsy the best👍...zonder haar hadden wij onze kamer waarschijnlijk niet teruggevonden, en niet door de drankjes, maar omdat het hele gebouw zo ingewikkeld in elkaar zat...echt waar😮 Gelukkig konden we erna dus ook goed in slaap komen....maar helaas onrustig...de storm was los gebarsten.

s' Morgens snel in de auto gestapt en verder op onze roadtrip, op weg naar Aongatete. Het zou weer een lange tocht worden en het weer was nog steeds heftig, veel regen en storm, ook in de auto hadden we er veel last van. Onderweg gestopt en een heerlijke lunch gehad bij een Mexicaans restaurant. Toen we aankwamen bij de Tui Ridge was het helaas nog het regenen maar we konden gelukkig hier door heen kijken om te zien wat voor een geweldige locatie dit was! Temidden van de Kiwi Orchard lagen verschillende "hutjes" , zo rustig gelegen en in het groen🌴🍈. We hadden een gemeenschappelijke ruimte waar we s'avonds samen hapjes hebben gemaakt en bij elkaar hebben gezeten. We bleven hier 2 nachten dus relaxen! Het was donker en gehorig in onze hutjes maar een belevenis, midden in de natuur.

De volgende ochtend samen rustig ontbeten en op weg gegaan naar Mt. Wanganuie. Hier gewandeld langs de haven, beetje gewinkeld, marktje bezocht erna nog een duik in de zee genomen...zo fijn om elke dag de zee🎣 te kunnen zien en voelen, dat blijft voor mij het meest bijzondere gevoel van deze reis!
s' Avonds gaan eten bij Talisman, buiten in de tuin, beetje melig van de weer zonnige dag, misschien kleine zonnesteek zul je zeggen...als je de foto' s ziet...maar erg gezellig🎉

En zo zijn we vanmorgen richting de Coromandel gereden...dit was nog niet zo vanzelfsprekend. Door de storm afgelopen dagen was de weg langs de kust die ons hier naar toe voerde gedeeltelijk weggeslagen. Het zag er eerst naar uit dat we onze bestemming niet konden bereiken maar na diverse telefoontjes van As met de eigenaren was het duidelijk dat we er wel konden komen al zou het iets meer tijd in beslag nemen door de werkzaamheden aan de weg. Niet te geloven wat zo'n storm kan veroorzaken, we hebben met onze eigen ogen gezien dat stukken weg gewoon weggeslagen zijn...wat een kracht heeft die zee...zo zie je weer dat de natuur zijn eigen weg gaat en niet te stoppen is.

En prachtig waar we terecht kwamen, een villa boven op een berg met een prachtig uitzicht over de zee. En wat een rust...
Vanmiddag nog even tot aan de zee gereden een een koffie gedronken bij een lokaal barretje. Boekje gelezen en vanavond lekker gebarbequed....is dit nederlands???
Tuurlijk had Peggy de worstenbakker dit top voor mekaar, Najade's overheerlijke salade erbij en samen lekker gesmikkeld.
En nu liggen we dan in ons bedje, tijd om te slapen...maar ik wilde toch eerst nog even jullie op de hoogte brengen.

Wij gaan nog 3 dagen genieten vanuit deze prachtige plek van nog een prachtigerererer land...Nieuw-Zeeland, wat ben je mooi! Blij dat we dit avontuur zijn aangegaan, niet te geloven dat het er bijna opzit...verdrietig om weer afscheid te nemen van As, Jan, Najade, Ime, Isabeau en Lace...en hun geweldige gastvrijheid...van de mensen die we onderweg hebben leren kennen...van dit adembenemend land...maar ook weer fijn om naar mijn eigen plekje te gaan. Ik zal jullie nog een eindverslag sturen bij thuiskomst. Ik ga nu mijn oogjes sluiten en dromen over......